Opracowały:
mgr Beata Maria Kosyk
mgr Janina Kotwica
mgr Monika Rutyna
Cogito
PROGRAM TYGODNIA HUMANISTY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. BOLESŁAWA CHROBREGO
W NOWOGRODŹCU
I Ogólna charakterystyka programu
Program Tygodnia humanisty ,,Cogito” powstał jako odpowiedź na program pracy szkoły, integrację międzyprzedmiotową i kwestię związaną z nowoczesną koncepcją nauczania.
Stanowi opis zmian w nauczaniu przedmiotów humanistycznych, będących odbiciem dokonujących się przemian społecznych i cywilizacyjnych. Z tego powodu ów program jest przedsięwzięciem kompleksowym, dotykającym różnych dziedzin wiedzy i życia.
Niewątpliwie, celem programu powinno być kształcenie w uczniach twórczej postawy. Zatem ważne tu będą nie tylko wiadomości, ale działalność ucznia: literacka, artystyczna, wychowawcza, organizatorska. Treści programowe wymagają od ucznia transformacji, która polega na mobilizacji do wykorzystania wiedzy zdobytej przez doświadczenie w codziennym życiu. Zakładają również stopniowanie trudności zadań adekwatnych do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego ucznia w kolejnych grupach rozwoju.
Program uwzględnia założenia zawarte w wydanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Podstawie programowej.
II Cele ogólne
Program zakłada realizację ogólnoprzedmiotowych celów nauczania edukacji humanistycznej zgodnych z założeniami Podstawy programowej dla szkół podstawowych wynikających z zadań ogólnych szkoły, a szczególnie:
- rozwój kompetencji językowych umożliwiających porozumiewanie się i działanie,
- rozumienie i szacunek dla innych kultur,
- rozwój krytycznego, logicznego i twórczego myślenia,
- rozwój osobowości,
- przygotowanie ucznia do samodzielności,
- rozwijanie dociekliwości poznawczej,
- przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
- kształtowanie umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów,
- zaineresowanie uczniów historią kraju i regionu,
- zachęcanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie, opartej na rzetelnej konkurencji,
- wskazywanie ponadczasowych norm etycznych, ważnych dla człowieka w każdej epoce (dobro, piękno, sprawiedliwość, tolerancja, patriotyzm),
- rozwijanie wyobraźni ruchowo- przestrzennej,
- pomaganie uczniom w odkrywaniu własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężaniu barier poznawczo-emocjonalnych i motywacyjnych, utrudniających aktywność twórczą,
- rozwijanie optymistycznego podchodzenia do problemów poznawczych i realizacyjnych,
- pobudzanie wobec odmienności opinii, uczenie asretywnego wyrażania uczuć i krytyki,
- kształtowanie empatii,
- rozwijanie szacunku dla przejawów twórczości ludzkiej w jej różnych postaciach,
- aktywizacja uczniów
- przygotowanie do uczestnictwa w kulturze.
Formy i metody realizacji:
- konkursy przedmiotowe i międzyprzedmiotowe,
- projekty,
- prezentacje,
- wystawy,
- wernisaże,
- turnieje,
- zagadki,
- qvizy,
- scenki, inscenizacje, pantomimy,
- komiksy,
- festiwale,
- spotkania autorskie,
- wyjazdy do kina, teatru, opery,
- koncerty umuzykalniające
- redagowanie gazetki szkolnej
TREŚCI:
Etap realizacji
|
Treści polonistyczne
|
Klasa IV – VI
|
- Pisanie opowiadań z dialogami i bez, inspirowane lekturą i własnymi przeżyciami
- Prowadzenie pamiętnika przez określony okres czasu; przedstawianie w nim ocen zdarzeń i postaci
- Pisanie różnych tekstów zgodnie z potrzebami
- Pisanie utworów wierszowanych w określonym gatunku
- Ocena postępowania bohatera. Wybór tekstu poetyckiego na wieczór literacki.
- Wyraźne i słyszalne wypowiadanie się z poprawną intonacją oraz zmianą barwy i na tężenia głosu
- Recytacja tekstów poetyckich zgodnie z zasadami retoryki; dobór tekstów do własnych możliwości
- Poruszanie się na scenie, znajomość elementów gry aktorskiej
- Napisanie krótkiego scenariusza sztuki, wykonanie dekoracji i rekwizytów
- Swobodne wypowiadanie się na temat lektury z zastosowaniem elementów fachowej terminologii w formie ustnej i pisemnej
- Oglądanie sztuk teatralnych, filmów, wystaw dzieł malarskich, rzeźb i sztuki współczesnej, słuchanie muzyki poważnej i popularnej, swobodne wypowiedzi; oceny opinie i sprawozdania
- Charakteryzowanie bohatera na podstawie jego czynów, dialogów i wypowiedzi narratora
- Stosowanie spostrzeżenia z tekstów literackich w praktycznych sytuacjach
- Obserwowanie różnic między polszczyzną potoczną i literacką
- Odróżniania tekstu literackiego od nieliterackiego
- Czytanie ze zrozumieniem różnych rodzajów tekstu
- Wyjaśnianie dosłownego i ukrytego sensu utworu
- Odczytywanie intencji nadawcy na podstawie słów, gestów, intonacji i mimiki
- Ocenianie wypowiedzi rozmówców
- Pisanie pism użytkowych; zaproszenie, telegram, list, ogłoszenie, instrukcja, tekst reklamowy, notatkę i inne
- Układanie historyjek obrazkowych z tekstem
- Pisanie artykułów, redagowanie stron gazetki szkolnej
- Przygotowywanie wiadomości na wzór radiowych i telewizyjnych
- Oglądanie i ocena programów dla dzieci i młodzieży
- Znajomość celu reklamy prasowej, radiowej i telewizyjnej
- Tworzenie haseł reklamowych; wizualno – słowna reklama produktu
- Znajomość wszystkich zasad pisowni polskiej
- Znaki interpunkcyjne w zapisie poezji i prozy
- Rodzaje mediów, ich istota i funkcje. Podstawowe elementy języka poszczególnych mediów.
- Teatr jako źródło przekazów medialnych
- Mass media – zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów telewizyjnych
- Odczytywanie danych w postaci graficznej
- Korzystanie ze słowników i innych źródeł informacji
- Plastyczna wizja przenośni
- Rodzaje powieści: gest, mimika, słowo, tło akustyczne, choreografia, scenografia, reżyser, aktor, scenarzysta, kompozytor
- Kultura masowa
- Elementy świata przedstawionego w utworze epickim. Główna myśl utworu, dosłowny lub przenośny sens. Spostrzeżenia z tekstów literackich w praktycznych sytuacjach; argument w dyskusji, motto
- Umiejętność biegłego wypowiadania się w mowie i piśmie
- Poszerzanie zakresu słownictwa poprzez stosowanie zwrotów frazeologicznych, przysłów, terminów z jęz. obcych, synonimów
|
Etap realizacji
|
Treści historyczne |
Klasa IV
Klasa V
Klasa VI
|
- Rodziny i rody mojego regionu w służbie narodu.
- Charakterystyka geograficzna i kulturowa regionu; główne symbole regionalne.
- W kręgu małej ojczyzny.
- Legendy mojego regionu.
- Wśród twórców i artystów ludowych.
- Miejsca, w których przyroda jest pod szczególną ochroną.
- Ziemia mówi o przeszłości. Stanowiska archeologiczne w regionie i ich tajemnice.
- W pielgrzymkowym trudzie. Miejsca kultu religijnego w regionie.
- Najpiękniejsze zabytki romańskie w regionie.
- Perły architektury gotyckiej w regionie.
- Z historią za pan brat. Na turystycznych szlakach regionu.
1. Piękno zabytków renesansowych w regionie. 2. Perły architektury barokowej w regionie. 3. W obronie narodowych wartości. Mój region w latach zaborów. 4.Słynni badacze, odkrywcy i podróżnicy, ludzie nauki i sztuki. Wybitne postaci przełomu XIX i XX w. oraz ich związki z regionem. 5.Miejsca pamięci narodowej. 6.Język naszego regionu.
|
Etap realizacji
|
Treści nauczania plastyki i muzyki
|
Klasa IV
Klasa V
Klasa VI
|
- Pierwiastki narodowe w muzyce Fryderyka Chopina.
- Recytowanie rytmiczne tekstów z zastosowaniem różnych środków wyrazu muzycznego.
- Ilustracje muzyczne utworów literackich. Ilustracje plastyczne utworów literackich i muzycznych.
- Polskie obrzędy i obyczaje ludowe wybranych regionów, w tym własnego regionu. Stroje ludowe.
- Plastyczne tradycje Polski ( architektura, malarstwo, rzeźba).
- Recytowanie rytmiczne tekstów z zastosowaniem różnych środków wyrazu.
- Rytmizowanie tekstów i układanie do nich melodii.
- Polska muzyka ludowa różnych regionów.
- Napis powiązany z elementem graficznym (plakat, reklama, komiks).
- Muzyka taneczna sprzed stu lat. Plastyczna dekoracja epoki.
- Architektura we współczesnym świecie. Typy zabudowy.
- Przestrzeń w teatrze. Elementy ruchu scenicznego. Umowność sztuki teatru.
- Strój- kostium, maska.
- Światło jako środek budujący nastrój.
|
Etap realizacji
|
Treści języków obcych |
Klasa IV- VI
|
- Śpiewanie piosenek obcojęzycznych.
- Sporządzanie projektów tematycznych.
- Sporządzanie komiksów tematycznych.
- Plakaty, reklamy, szyldy, przepisy.
- Redagowanie listów.
- Recytowanie wierszy, wyliczanek.
- Humor.
- Scenki z podziałem na role.
- Krzyżówki, skojarzenia.
- Własne rymowanki, rebusy.
- Za gadki językowe.
- Wywiad.
- Zapiski z pamiętnika.
|
Ewaluacja:
Analiza ankiet, wywiadów
Sprawozdania komisji konkursowych
Sprawozdania uczniów z imprez w formie ustnej, pisemnej, twórczej
Wyniki konkursów pozaszkolnych będące kontynuacją etapu szkolnego
Wystawy prac plastycznych innej dziedzin twórczości uczniów